29 juni 2017: Ouder/verzorgerproject Bonhoeffer College Geessinkweg

Deelnemende school: De Zuidsprong

Locatie: Bonhoeffer College Geessinkweg
Datum: donderdag 29 juni 2017

Op donderdag 29 juni waren de ouders en leerlingen van de Zuidsprong aan de beurt voor een ouder/verzorgerproject. De Alles-in-één-school de Zuidsprong biedt zorg voor de kinderen en hulp aan ouders. De uitgangspunten van de Alles-in-één-school zijn het zoeken van hulp binnen de eigen kring, het voorkomen en vroegtijdig ingrijpen bij problemen en gezondheid. Kortom, het zelf kunnen beslissen over lichamelijke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Ook in dit ouder/verzorgerproject betrof het een combinatie van een aantal educatieve activiteiten voor de jongeren en kennismaking tussen ouders. Naast de activiteiten was er plaats voor gezelligheid en heerste er een goede sfeer. Dit project hebben we in samenwerking met Alifa en Resto van Harte verzorgd op het Bonhoeffer College locatie Geessinkweg. Er waren 22 leerlingen met hun ouders en enkele broertjes en zusjes aanwezig.

Een half uur van tevoren stond er al een aantal deelnemers op de stoep te popelen. De jongeren werden in drie groepen verdeeld. De eerste groep mocht helpen in de keuken met hulp van Resto van Harte, de tweede groep ging menukaarten maken en de derde groep ging boogschieten onder leiding van Sport Intens. Na verloop van tijd werd er gewisseld van activiteit, zodat de jongeren aan elk onderdeel meededen.

Onder leiding van Marieke Bornebroek van welzijnsorganisatie Alifa discussieerden ouders interactief over diverse onderwerpen met betrekking tot de ontwikkeling van hun kind. Huiswerkplek, meeleven, bespreken van huiswerk en zelfvertrouwen kwamen aan bod. Enkele uitkomsten van de discussies waren:

• Het blijkt vooral van het kind af te hangen hoeveel prikkels het kan verdragen en hoe goed het zich kan concentreren. Ook de situatie van de rest van het gezin heeft invloed op de huiswerkplek.

• Ouders vragen doorgaans wel hoe het met hun kind gaat. Slechts één wachtte tot het kind er zelf over begon. Er bleek een verschil te zijn tussen vragen naar cijfers en vragen naar hoe het kind zich verder voelt. Soms gaat een kind juist beter presteren als af en toe wordt gevraagd hoe hij of zij zich voelt.

• Over huiswerk maken bleek strijd gevoerd te worden. Het is belangrijk om veel te praten en afspraken te maken. Op de vraag of ouders hun kinderen helpen met het maken van huiswerk kwamen gevarieerde reacties. Ouders willen hun kind wel helpen maar lopen daarbij tegen problemen aan. Voor veel ouders is het lastig om te helpen bijvoorbeeld door een migratie-achtergrond of door nieuwe onderwijsmethoden.

• Zelfvertrouwen van kinderen stimuleren kan door positief te blijven. Kinderen mogen fouten maken om hiervan te leren. Verder is het belangrijk om je kind aandacht en vertrouwen te geven.

Het ouder/verzorgerproject werd feestelijk afgesloten met een gezamenlijk diner. Dezelfde enquête als voorheen werd afgenomen bij deze jongeren en ouders, waarbij de begeleiding werd geëvalueerd op verschillende gebieden. Door hierover in gesprek te gaan met ouders, kon een duidelijk beeld worden verkregen van hun wensen en ervaringen. Het toetje was extra bijzonder omdat de ouders van de kinderen zich hiervoor hadden ingezet en een bijdrage hadden geleverd. Naast vanille-ijs voor iedereen konden we proeven van verschillende Nederlandse en buitenlandse hapjes.

Comments are closed.