22 november 2016: Kick-off Ouderverzorgerproject Enschede-Zuid

Kick-off-Ouderverzorgerproject Enschede-Zuid

Deelnemende scholen: Basisscholen Harry Bannink, De Windroos en OBS Broekheurne.
Locatie: Bonhoeffer College Geessinkweg
Datum: dinsdag 22 november 2016

OVP20171122_groepsfoto_cr

Op dinsdagavond 22 november was de aftrap van het ouderverzorgerproject in de wijk Zuid (van de locaties Harry Bannink, De Windroos en OBS Broekheurne). De leerlingen van de huiswerkbegeleiding en hun ouders, waren uitgenodigd voor deze gezellige avond. De eerste bijeenkomst betreft een combinatie van een aantal educatieve activiteiten voor de leerlingen en kennismaking tussen ouders. Hierbij is samengewerkt met Resto van Harte (onder leiding van Jolande van den Bergh), Alifa (onder leiding van Christine Mulder) en Sport Intens.

Er waren afgevaardigden vanuit de scholen en de wijkraad aanwezig die de kickoff mee wilden beleven. Ook waren er twee statenleden van de provincie Overijssel aanwezig om te kijken voor het afgeven van een mogelijk subsidie. Dit waren dhr. J. Piksen (woordvoerder Cultureel & Sociaal en Bestuur & Financiën Statenfractie CDA Overijssel) en mw.  G. ter Denge (statenlid CDA). We waren zeer verheugd om ze te kunnen verwelkomen.

 

OOVP20171122_afb1uders en leerlingen mét hun broertjes en zusjes werden om 17.30 uur verwelkomt. De leerlingen werden in drie groepen verdeeld. De eerste groep mocht Resto van Harte helpen in de keuken, de tweede groep ging menukaarten maken en de derde groep ging boogschieten onder leiding van Sport Intens. Na 15 minuten werd er gewisseld, zodat uiteindelijk iedereen aan elk onderdeel deel kon nemen.

 

 

 

Ondertussen hadden de ouders een interactieve activiteit. Het thema was positief opvoeden in relatie tot ondersteunende huiswerkbegeleiding. De bijeenkomst werd geleid door Christine Mulder van Welzijnsorganisatie Alifa. ErOVP20171122_afb4 werden diverse stellingen behandeld, waaronder ‘Mijn kind heeft een eigen plek in huis om huiswerk te maken’; ‘Ik communiceer met de mensen van de huiswerkbegeleiding om te weten hoe het mijn kind gaat’; ‘Ik geef mijn kind een compliment als hij/zij het goed heeft gedaan’. Door deze stellingen raakten de ouders met elkaar in gesprek en deelden hun hun ervaringen met elkaar.

 

Tijdens het eten werd er eenOVP20171122_afb2 enquête afgenomen bij leerlingen en ouders, waarbij de huiswerkbegeleiding werd geëvalueerd op verschillende gebieden. Er werden vragen gesteld over de invloed van huiswerkbegeleiding op het kind, de invloed op het gezin en de invloed in de wijk. Ook werd er gevraagd of ze de huiswerkbegeleiding aan anderen zouden aanbevelen. Door hierover in gesprek te gaan met ouders, kon een duidelijk beeld worden verkregen van hun wensen en ervaringen. Uit de ingevulde vragenlijsten blijkt dat alle ouders de huiswerkbegeleiding aan anderen zou aanraden.

Na het hoofdgerecht was er nog een nagerecht waar de ouders van de leerlingen voor gezorgd hadden. Een ieder had wat lekkers meegenomen vanuit zijn eigen cultuur voor bij het nagerecht en dit werd over meerdere porties verdeeld.

Al met al was het een geslaagde avond en een goede opkomst van leerlingen en ouders. Naast de leuke en serieuze activiteiten was er plaats voor veel gezelligheid en heerste er een goede sfeer!

Comments are closed.