Bezoek aan tentoonstelling ‘Kind onder Vuur’

foto1

Onderweg naar de reizende tentoonstelling van het Rode Kruis ‘Kind onder Vuur’, vroeg ik aan de leerlingen die bij mij in de auto zaten of ze wisten wat we gingen doen. Eén leerling antwoordde: we gaan naar een tentoonstelling over oorlog, denk ik. De andere leerlingen haalden hun schouders op en mompelden wat over verschrikkelijke oorlog foto’s, die ze misschien te zien zullen krijgen. Zestien leerlingen, waren door de Onderwijsbegeleiding Oost Nederland uitgenodigd om de tentoonstelling ‘kind onder Vuur’ te bezichtigen.

Bij binnenkomst werden de leerlingen ontvangen door een vrijwilliger van het Rode Kruis en werd de groep naar een ontvangstruimte begeleid. Tijdens de introductie werd duidelijk dat we geen oorlog foto’s zouden gaan bekijken, maar gaan luisteren naar de verhalen van vier kinderen die nog in een oorlogsgebied wonen of zijn gevlucht voor de oorlog. De leerlingen kregen elk een opdracht en een boekje mee en zouden in groepjes van vier de opdrachten gaan uitvoeren.

In de zaal waar de tentoonstelling was opgezet, stonden vier grote hokjes. In elk hokje vertelde het ‘kind onder vuur’, door middel van een audio opname zijn of haar verhaal. Mijn groep nam plaats in één van de hokjes en luisterde aandachtig naar het verhaal van Otim. Een 15 jarige jongen uit Oeganda, die zijn dorp is uit gevlucht. Had hij dit niet gedaan, dan had hij misschien als kindsoldaat moeten vechten. Terwijl de leerlingen naar Otim’s verhaal luisterden, hoorde je zachtjes kreten als: O, wat zielig en wat verschrikkelijk. Na Otim’s verhaal gingen de kinderen op een interactieve wijze de moeilijkheden die Otim tijdens zijn vlucht heeft door gemaakt, zelf ervaren.

De leerlingen hebben naar vier verhalen geluisterd van ‘kind onder vuur’ en elk verhaal had zo zijn eigen hartverscheurende gebeurtenis. De leerlingen hebben ervaren hoe het is om een prothese te dragen en om landmijnen te ontwijken. Nadat de leerlingen alle opdrachten hadden uitgevoerd, keerden we terug naar de ontvangstruimte.

Terwijl de leerlingen hun ranja opdronken, werd hen gevraagd wat ze van de tentoonstelling vonden. Geluiden als: ‘interessant’, ‘dit wist ik allemaal niet’ en ‘ik heb veel geleerd’ werden door de leerlingen genoemd. De Stichting Onderwijsbegeleiding besloot de kinderen na afloop nog even te trakteren op iets lekkers. Dit hadden de leerlingen wel verdiend, want de tentoonstelling ‘Kind onder Vuur’ heeft een behoorlijke indruk gemaakt op de leerlingen.
bewer

DSC_0171

DSC_0215

DSC_0223-2

DSC_0235

Comments are closed.